نصب و سرویس انواع جک پارکینگ و کرکره برقی

روش حذف باطری کرکره برقی

دسته بندی مطالب

آخرین نوشته ها

ارسال پیام

درخواستی دارید؟

"*" indicates required fields

4

فهرست کامل این نوشته

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه در سراسر جهان با پیشرفت علم و تکنولوژی در تمام جوانب سعی در ساده و راحت تر کردن زندگی است. بسیاری از کارهایی که در گذشته به صورت دستی انجام می گرفت امروزه با پیشرفت های گسترده به صورت ماشینی و خودکار انجام می شوند، بسیاری از ابزارهایی که در گذشته به صورت مکانیکی کار می کردند امروزه به صورت ساده تر و تسهیل شده تر مورداستفاده قرار می گیرند. هرچه بیشتر می گذرد راهکارهای گسترده تر و راحت تر ابداع می شود. برای نمونه در گذشته انسان ها برای حفاظت از جان و مال خود در پناهگاه های مخفی می شدند. پس از یکجانشین شدن انسان ها درها به عنوان محل ورود و خروج پناهگاه ها ابداع شدند.که تیم جک پارکینگ در این مقاله قصد دارد طریقه ی حذف باطری کرکره برقی را برای شما  آموزش دهد اگر دوست دارید در مورد کرکره برقی همچنین روش حذف آن بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم هرگز این مقاله را از دست ندهید.

این روند ادامه پیدا کرد تا نمونه درهای امروزی ابداع شدند در بین نمونه های امروزی درب های جکی و کرکره برقی ها جایگاه ویژه ای پیدا کردند. شاید درزمانی نه چندان دور (چهار پنج سال پيش) در کوچه ها و خیابان ها به کرکره های آهنی و گالوانیزه برای اکثر مغازه ها برمی خوردید. این نمونه کرکره ها به صورت تسمه ای فلزی و پهن با شیارهای موازی بودند که به وسیله قرقره ای در بالا در هنگام بازنمودن درب با نیروی دست جابجا می شدند و بر همین منوال در هنگام بستن پائین آورده می شدند. البته ناگفته نماند نمونه ای دیگر از این کرکره ها که به صورت میله هایی خانه خانه بودند و به صورت افقی باز و بسته می شدند به چشم می خورد. همان طور که گفتیم در چندساله اخیر مردم برای راحتی و آسایش بیشتر خود کرکره هایی برقی را جایگزین نمونه های مکانیکی و دستی کرده اند به گونه ای که امروزه در اکثر مکان ها درب ورودی مغازه ها و تعداد زیادی از پارکینگ های خانگی از این نمونه های برقی استفاده می شود.

 

 

کرکره های برقی
کرکره های برقی

کرکره های برقی نمونه ای جایگزین و بسیار کاربردی از کرکره ها می باشند که درب پارکينگ منازل و مغازه ها مورداستفاده قرار می گیرند. کرکره های برقی معمولاً از ورقه های آلومینیومی افقی که به وسیله لایه ای از جنس پی وی سی پوشیده شده اند تشکیل شده است. لایه های افقی به شیوه ای زنجیر مانند در کنار یکدیگر بنا به سایز چارچوب تعیین شده نصب می شوند. کرکره های برقی به وسیله یک موتور الکتریکی که در قسمت بالا و داخل چارچوب قرار می گیرد باز و بسته می شوند.

تاریخچه کرکره های مکانيکي

در روم باستان نمونه هایی از درب هایی ابداع شدند که به وسیله فشار ناشی از بخارآب باز و بسته می شدند، رومیان در دو هزاره قبل به وسیله فشار بخار ایجادشده از گرم خانه های بزرگ، استفاده مکانیکی می کردند باز و بسته کردن درها و کرکره های بزرگ نمونه ای از آن ها بود.

معرفی قسمت های مختلف کرکره برقی

1_پیکرو چارچوب

طبق آنچه در تعریف کرکره های برقی گفتیم اجسامی آلومینیومی لایه لایه باروکش پی وی سی در مجاورت یکدیگر پیکر و چارچوب کلی کرکره را تشکیل می دهند

2_ريل

دو طرف حاشیه ی لایه های آلومینیومی که به ترتیب پشت سر هم قرارگرفته اند در محفظه ای باریک و قالب مانند به نام ریل قرار می گیرند. ریل ها باعث می شوند کرکره در مسیر تعیین شده جابجا شود و در محدوده حرکت خود بماند.

3_موتور

نوع موتورهای کرکره برقی در دودسته توبلار و رایت ساید دسته بندی می شوند.

 

موتورهای توبلار
موتورهای توبلار

 

موتورهای توبلار

موتورهای توبلار در مقایسه با موتورهای ساید عرض کمتر و اندازه کوچک تری را دارا می باشند. درنتیجه فضای بسیار کمتری را از مدل های ساید اشغال می کنند. این مدل موتور سرعت باز و بسته کردن کرکره برقی را با سرعت های متفاوت دارند که بسیار حائز اهمیت است. برخلاف موتورهای ساید که در خارج از کرکره تعبیه می شوند، این مدل به صورت رولي عمل می کند و لایه های زنجیری کرکره را در اطراف خود جمع می کند. مدل های توبلار نسبت به موتورهای ساید معایب بیشتری دارند. ازجمله آن ها محدوده وزنی هست. مدل های توبلار توانایی تحمل وزن خیلی زیاد را ندارند و لازم به ذکر است در صورت ناتوانی و قطع برق ممکن است کرکره را رها کنند و موجب خساراتی بشوند، البته ناگفته نماند در مقایسه با مدل های ساید قیمت پایین تری دارند.
رایت سايد (right side)

مدل اصلی موتور مورد استفاده در کرکره های برقی موتور ساید هست. همان طور که از نامش پیداست در قسمت بالا و سمت راست کرکره نصب می شود. مزیت های زیادی برای این مدل موتور وجود دارد. این مزیت ها باعث شده است کارایی بیشتری نسبت به مدل های دیگر داشته باشد. موتورهای ساید قوی ترین نوع موتورهای کرکره ای هستند که می توانند وزن زیادی را تحمل کنند ازاین جهت از آن ها برای درهای بزرگ و عریض که زیاد باز و بسته می شوند استفاده می شود. این مدل از موتور درهای تجاری و صنعتی و مکان هایی با کرکره های بزرگ کاربرد بهتری دارد و وزن بیشتری را تحمل می کند. موتورهای ساید با تسمه و زنجیر با کرکره در ارتباط اند درنتیجه قدرت موتور از راه زنجیر منتقل می شود. موتورهای ساید سیستم کنترل ارتفاع دارند و مانع از سقوط در وزن بالا و برق رفتگی می شود که بسیار حائز اهمیت است.

این مدل موتورها صوت بسیار کمی در هنگام فعالیت تولید می کند. تعبیه کردن این نوع موتور بر روی کرکره کاری دشوار نیست و به راحتی قابل نصب است. اگرچه موتورهای ساید مزیت های زیادی دارند اما عیب هایی نیز در آنان وجود دارد. این موتورها وزن نسبتاً بالایی دارند و فضای نسبتاً زیادی را اشغال می کنند. می توان گفت تنها با یک ریتم و یک سرعت باز و بسته می شوند و درمجموع تغییر سرعت چندانی ندارند. این موتورها به دلیل نرخ بالایی که دارند در مکان های کم رفت وآمد با ورودی کوچک تا متوسط مانند پارکینگ منازل و بعضی از مغازه ها کمتر استفاده می شوند.

حذف باطری کرکره برقی موتورهای DC
حذف باطری کرکره برقی موتورهای DC

دسته بندی AC و DC

در بین موتورهای کرکره برقی ها یک دسته بندی دیگر بر اساس ولتاژ برق موردنیاز وجود دارد که بر اساس آن می توان موتورها را در دو گروه قرارداد

موتورهای AC

موتورهای AC به موتورهايي گفته می شود که از برق مستقیم 220v به عنوان انرژی محرکه استفاده می کنند. استفاده از جریان مستقیم باعث می شود در بازه ی خیلی کم (تا 5 دقيقه)این موتورها گرم کنند و قادر به ادامه ی باز و بسته کردن در نباشند یا در کارشان اختلال به وجود بیایید. یک نمونه از موتورهای AC که عرض کردیم خدمتتان مدل توبلار می باشد. در این موتورها ازآنجایی که از برق مستقیم استفاده می شود، در صورت قطع برق عملیات باز و بسته کردن کرکره انجام نمی شود و قرار دادن سیستم UPS(تبدیل و ذخیره انرژي)و قرار دادن باطری های تأمین کننده کاری دشوار می باشد.

موتورهاي DC

موتورهای DC به نمونه ای از موتورهای کرکره برقی گفته می شود که با ولتاژ 24v کرکره را باز و بسته می کنند آن ها با دارا بودن سیستم UPS جريان برق مستقیم را به متناوب تغییر داده و از 24 ولت انرژي بالابر را تأمین می کنند. ازجمله موتورهای DC می توان به مدل های ساید اشاره کرد این موتورها با تعبیه بودن دو باطری 12v در کنار خود در صورت قطع برق قادر به فعالیت می باشند.

حذف باطری کرکره برقی

وقتی حرف از حذف باطری کرکره برقی می شود منظور حسب باطری های تعبیه شده در مدل DC يا ساید هست. در موتورهای ساید همان طور که اشاره شد دو باتری 12 ولتي کوچک در داخل محفظه موتور تعبیه شده است که در مواقع قطع برق به عنوان برق اضطراری 24v مورداستفاده قرار می گیرند و کرکره را باز و بسته می کنند. معمولاً خیلی کم پیش می آید مجبور به استفاده از باطری های موتور کرکره برقی بشویم به همین دلیل پس از اتمام تاریخ مصرف باطری ها ناچار به یک خرج اضافه و تعویض باتری هستیم. با توجه به این که در موتورهای ساید در صورت قطع جریان برق می توان به صورت دستی نیز کرکره ها را بالا و پایین کرد استفاده از باطری کاربرد آن چنانی ندارد. ازاین رو سعی بر برداشتن کامل باطری ها می شود.

طریقه ی حذف باطری کرکره برقی

در کرکره های برقی با موتور ساید دو باتري در باکس موتور که در فضای داخلی سمت راست کرکره تعبیه می شود قرارگرفته اند. این باطری ها به صورت متوالی از قطب مثبت باهم در ارتباط اند تا ولتاژ 12 تايي هرکدام درمجموع 24 ولت موردنیاز باز و بسته کردن برق در مواقع اضطراري را تأمین کنند. در این سیستم ها به دلیل کاهش مصرف خرید باتري، می توانیم جریان اضطراري متصل به باطری را با تغییر سیستم UPS و تنظیم آن متناسب با حالت بدون باطری انجام دهيم. با این کار در صورت قطع برق می توان از طریقه ی مکانیکی برای گشایش در استفاده کنيم.

 باتری کرکره برقی
باتری کرکره برقی

نتیجه گیری

در عصر حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همچنین سرعت یافتن روند زندگی بشریت دیگر افراد نمی توانند مانند گذشته با روش های سنتی و وسایل قدیمی زندگی کنند؛ زیرا دراین صورت از جامعه بشریت و روند پیشرفت بازخواهند ماند. یکی از مثال های ساده و روزمره آن استفاده از کرکره های برقی به جای کرکره های دستی و سنتی است. در قدیم به واسطه استفاده از این کرکره های دستی صاحبان فروشگاه ها و مغازه ها هرروز مدتی از زمان خود را برای باز و بسته کردن این کرکره ها صرف می کردند.

البته جدا از بحث زمانی اگر یک بانو باقدرت بدنی کمتر و دستانی نحیف تر قصد باز و بسته کردن این کرکره ها را داشته باشد احتمالاً به علت سفتی و دشواری کار با این کرکره ها موفق به انجام این عمل نشود. در مقاله فوق سعی کرديم شمارا با ویژگی های هر مدل موتور کرکره برقی اعم از باتری دار و بدون باطری آشنا کنیم و دلیل و طریقه ی حذف باطری کرکره برقی موتورهای DC را برايتان توضيح داديم. امیدواريم بامطالعه ی این مطلب متناسب با نیاز خودتان و روشی که موردپسند شخص شماست کرکره های برقی باطری دار و بدون باطری را خریداری و تنظیم کنيد.

همچنین اگر در زمینه ی حذف باطری کرکره برقی یا تعمیر انواع کرکره برقی سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا همینطور از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی جک پارکینگ در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

برچسب های این مطلب:

اشتراک گذاری این نوشته در:

فیس بوک
تلگرام
واتس اپ

4 پاسخ

    1. سلام و درود جناب کریمی
      در موتورهای D.C با ups حتما باید باتری در مدار باشد.
      UPS بدونه باتری کار نمیکند و نمیشود باتری را حذف کرد.
      برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید
      پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *